Eleqtron hield op donderdag 28 juni een pitch bij de Gemeente Rotterdam, met als onderwerp ‘visie op installatie voor elektrisch rijden.’ Dit vond plaats tijdens de BusinessHUB Energietransitie & Mobiliteit die georganiseerd werd door de Gemeente. Diverse organisaties werden hier gevraagd om mee te denken omtrent dit actuele onderwerp. Eleqtron gaf haar visie op een toekomstbestendige en duurzame installatie voor elektrisch rijden.
Doel BusinessHUB
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft concrete doelstellingen geformuleerd op het gebied van mobiliteit: in 2025 moet de CO2 uitstoot door het vervoersysteem met 30% gereduceerd zijn ten opzichte van 2015. Het doel van de BusinessHUB Rotterdam is om partijen de ruimte te geven om toepassingen aan te dragen waarmee zij invulling (kunnen) geven aan het versnellen van de transitie naar nul-emissie mobiliteit en elektrisch vervoer (in relatie tot slimme energiesystemen). Hierbij zijn er twee belangrijke elementen:
- De laadinfrastructuur, waarbij de gemeente toe wil naar een coherent netwerk van oplaadpunten.
- Het mogelijk maken van het opslaan van elektriciteit door middel van smart charging oplossingen.
Visie Eleqtron
Eleqtron hield bij de BusinessHUB een pitch omtrent haar Qcharge totaalconcept: de voordelen van dynamisch laden in combinatie met een vlakbandinstallatie, een zeer flexibele vorm van energieverdeling. Het Qcharge concept wordt veelvuldig toegepast op locaties met grotere parkeergarages. Wat betreft deze vastgoedobjecten, Eleqtron ziet de volgende probleemsituaties:
- Er is een wildgroei aan verschillende installaties in het gebouw omdat iedere rijder een eigen installatie laat monteren. Elektrische auto’s worden vanwege deze problematiek vaak buiten gebouwen gehouden. Dit vormt de nachtmerrie voor elke beheerder.
- Er is een beperkt vermogen in bestaande gebouwen aanwezig voor laadsystemen. Of er wordt door gebouwbeheerders gedacht dat er niet genoeg vermogen beschikbaar is.
Schaalbare installatie
Bij appartementengebouwen heeft Eleqtron de ervaring dat de besluitvorming binnen een VvE (Vereniging van Eigenaren) moeizaam kan verlopen. Er zijn immers momenteel binnen een VvE meer niet-elektrische rijders aanwezig. Zij hebben veelal op dit moment geen behoefte hebben aan oplaadpunten. De belangen zijn dus verschillend; dit vraagt om een toekomstvisie. Met de centrale infrastructuur van Qcharge kan een VvE in ieder geval gebruik maken van één installatie. Daarmee is de installatie al voorbereid voor de toekomst en kunnen de oplaadpunten later ingeklikt worden. Hiermee wordt een schaalbare installatie gerealiseerd. Eleqtron heeft de ervaring bij VvE’s en gebouwbeheerders dat hier behoefte aan is. Daarmee is er een probleem minder. En, afhankelijk van de situatie begint de vlakbandinstallatie al vanaf €150,– per parkeerplaats.
Gebruik verborgen vermogen
Een ander aspect bij de toepassing van laadpunten in parkeergarages is dat er veelal te weinig vermogen in een gebouw beschikbaar is. Met de slimme Qcharge APM module kan het ‘verborgen vermogen’ van een gebouw echter worden gebruikt. Dan gaat het bijvoorbeeld om vermogen van liften, airconditioning units en pompen. Hier is dus een goede oplossing voorhanden.
Advies aan Gemeente Rotterdam
Eleqtron adviseerde tijdens de pitch aan de Gemeente Rotterdam dat er subsidie voor vermogensonderzoek nodig is om doordacht met de beschikbare installatie om te gaan. Er is immers veelal onduidelijkheid aanwezig over het beschikbare vermogen, terwijl er binnen een installatie al vaak een goede basis aanwezig is. Om de duurzame transitie te versnellen is de markt gebaat bij financiële bijdrages van de overheid en gemeenten. Dit helpt immers projecten eerder te starten waardoor goede referenties ontstaan voor toekomstige investeringen.
Voordelen Qcharge totaalconcept
Met Qcharge wordt er binnen de bestaande voedingscapaciteit van een gebouw of appartementencomplex een optimale laadoplossing beschikbaar. De drempel voor ‘de instap’ wat betreft elektrisch rijden wordt hierdoor verlaagd. Voordelen:
- Flexibel uitbreiden tot 100 EV opladers op één 63A groep.
- Tot 3x zoveel elektrische auto’s opladen in vergelijking met traditionele oplossingen: uw capaciteitsbehoefte kan hierdoor met 90% verminderen.
- Toekomstbestendig: met Qcharge ben je voorbereid op de toekomst, door te werken met het flexibele Qneqt vlakband en het gebruik van de backplates voor de oplaadpunten.
- Afhankelijk van de situatie begint de vlakbandinstallatie al vanaf €150,– per parkeerplaats.
Vertegenwoordigingen
Eleqtron vertegenwoordigt voor het Qcharge concept in Nederland de fabrikant Zaptec uit Noorwegen, een innovatieve producent in oplaadtechnologie voor elektrische voertuigen. Met Qcharge past Eleqtron haar prefab Qneqt vlakbandkabel toe van de Zwitserse fabrikant Woertz.
Meer informatie
Download nu de documentatie over het Qcharge totaalconcept.
Op onze website vindt u uitgebreide informatie over het Qcharge totaalconcept.
Klik hier voor de online catalogus met onder andere deze producten.
Wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op.