Mercedes-Benz Nederland verlaat in februari 2019 het markante, ronde hoofdkantoor langs de A2/A12 op Papendorp in Utrecht. De autobouwer vertrekt dan naar bedrijventerrein de Liesbosch in Nieuwegein. Daar wordt aan de Ravenswade 4 een bestaand kantoorgebouw betrokken dat volledig wordt omgebouwd. Het gebouw wordt ingericht met meer flexplekken en conferentieruimtes. Wessels Zeist is hiervoor de bouwkundige aannemer.
Industriële look
Rober Mebius, Projectleider E-installaties bij HOMIJ, licht dit project toe. ‘In het gerenoveerde gebouw worden de elektrische, werktuigbouwkundige en data-installaties door ons bijna volledig nieuw aangebracht. Het plafond van het gebouw krijgt een industriële look, waarbij de installaties tussen de klimaatplafondeilanden zichtbaar blijven. De ondergrondse parkeergarage, die uit twee lagen bestaat, voorzien wij van LED-verlichting. Daarnaast wordt de bestaande CO2/LPG-installatie met bijbehorende ventilatoren volledig vervangen.’
Stekerbare installatie
Voor de kantoren zijn verhoogde computervloeren aangebracht. Rober Mebius: ‘Hierin hebben we de volledig stekerbare Qneqt installatie, met snoeren en kabeldozen, kunnen aanleggen. Deze installatie leidt uiteindelijk naar de werkplekken. Met deze stekerbare oplossingen hebben wij veel kunnen besparen op kosten en tijd.’ In het gebouw zijn moderne koelplafondeilanden gemonteerd waarin de ventilatie en verlichting inclusief aanwezigheidsmelders zijn aangebracht. ‘We gebruiken veel verschillende melders’, zegt Mebius. ‘Zo hebben de versies aan de raamzijden een DALI dag/licht schakeling. Prettig bij deze opdracht is dat Eleqtron alle melders instelt. Dat scheelt ons de nodige tijd.’
Parkeergarage
De opdracht voor Eleqtron hield niet op bij de kantoorruimtes. ‘Eleqtron heeft kennis wat betreft de centrale infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen’, zegt Rober Mebius. ‘Zij hebben hierover geadviseerd wat betreft de centrale elektravoorziening voor de circa 130 oplaadunits bij de parkeerplekken in de onderliggende garage. De hoofdverdeelkasten hiervoor zijn samen met Eleqtron berekend. Deze kasten zijn op basis hiervan geassembleerd en geplaatst. De verdere uitwerking voor de elektrotechnische aansluiting op de parkeerplekken vindt in overleg met Mercedes-Benz Duitsland plaats.’