Toonaangevend
in stekerbaar

7 mythes over het opladen van elektrische auto’s

Onze ervaring is dat er veel mythes bestaan over het opladen van elektrische auto’s. Maar wat is hiervan waar?

  1. Er is te weinig stroom beschikbaar om elektrische auto’s op te laden

Dit is een mythe. Met een dynamisch laadsysteem, zoals Qcharge, is het mogelijk om tientallen elektrische auto’s op te laden met een normale beveiliging van bijvoorbeeld 40 of 63 A. En dat is doorgaans mogelijk zonder uw elektrische aansluiting aan te passen.

  1. Met hogere stromen kun je de laadtijd verminderen

Ook dit is een mythe. Er is een maximumstroom waarmee een elektrische auto opgeladen kan worden. Een hogere stroomsterkte aanbieden, verhoogt de oplaadsnelheid niet. Stel een auto heeft de mogelijkheid om maximaal een vermogen van 7 kW te laden. Dan kan een oplaadpunt met een vermogen van 22 kW nog steeds maar maximaal 7 kW leveren aan deze auto. 

  1. Gebruikers van benzine-/dieselauto’s betalen bij een collectieve oplossing voor de oplaadpunten van de elektrische auto’s

Dit is deels waar en deels een mythe. Belangrijk om te weten, is dat de bestuurders van een VvE vanaf 2020 verplicht zijn om elektrisch laden mogelijk te maken. De mogelijkheid bestaat om te kiezen voor een flexibele basis laadinfrastructuur voor elke parkeerplaats. Dit heeft nauwelijks effect op de servicekosten. Hiermee hebben bewoners de mogelijkheid om een eigen oplaadpunt aan te schaffen voor een elektrische auto. Voor de niet-gebruikers is er het voordeel dat het appartement als ‘EV-ready’ een meerwaarde biedt voor mogelijke verkoop.

  1. Laadsystemen verhogen de aansluitkosten van je elektriciteitsnet

Ook dit is deels waar en deels een mythe. VvE’s en woningbouwverenigingen zullen hun aansluitkosten van het elektriciteitsnet niet zien stijgen door het aanbieden van laadinfrastructuur aan hun bewoners. Doorgaans is er voldoende gereserveerd vermogen beschikbaar om met dynamisch laden een oplossing te realiseren. Alleen wanneer besloten wordt om de aansluiting te verzwaren, zullen de kosten stijgen.

  1. Alle oplaadpunten laden even snel

Dit is een mythe. Alle goedgekeurde oplaadpunten die momenteel op de markt zijn, ondersteunen een Europese norm die het opladen van alle soorten elektrische auto’s mogelijk maakt. Maar niet alle laadstations laden even snel. Waarschijnlijk kunnen elektrische auto’s in de toekomst met een hogere stroomsterkte opladen. Daarom is het de moeite waard om een oplaadpunt te kiezen dat toekomstbestendig is en via internet updates kan ontvangen.

  1. Alle laadsystemen zijn hetzelfde

Dit is een mythe. De laadinfrastructuur voor elektrische auto’s stelt hoge eisen aan laadpalen, infrastructuur en software. VvE’s en woningbouwverenigingen kiezen doorgaans voor de laatste technologische oplossingen, vanwege de toekomstbestendigheid. Door een leverancier te kiezen die veel projecten voor deze organisaties realiseert, kunt u er zeker van zijn dat uw laadsysteem in de loop van de tijd aan uw behoeften zal voldoen. Daarmee zijn niet alle laadsystemen hetzelfde.

  1. Een oplaadsysteem resulteert in hoge bedrijfskosten

Ook dit is een mythe. Een VvE of woningbouwvereniging verdeelt doorgaans de elektriciteitskosten voor het opladen. Binnen de ZapCloud zijn gratis rapporten beschikbaar over de verbruiksgegevens van de individuele oplaadpunten. De elektriciteitskosten kunnen worden berekend en betaald door de beheerder van het oplaadsysteem. Daarnaast is er de mogelijkheid om het beheer van de kosten volledig over te dragen aan E-Flux, waar Eleqtron via de ZapCloud een koppeling mee heeft. Deze cloud-oplossing zorgt ervoor dat de kosten voor het energieverbruik automatisch betaald worden, of worden verrekend met de leasemaatschappij. Daarnaast kan de beheerder een vergoeding krijgen voor de geleverde elektriciteit.

Direct contact

Bel mij op +31 (0)88 03 06 100

of stel mij een vraag via de button.

Stel een vraag