Qcharge: de volgende stap in dynamisch laden

‘Dynamisch laden.’ Het is een veel gebruikte term in de wereld van elektrisch rijden en opladen. De omschrijving hiervan verschilt nogal waardoor er vaak ‘appels met peren’ vergeleken worden. Wat is dynamisch laden? Wat verstaan wij eronder?

Dynamisch laden
Met dynamisch laden kun je ‘smart vermogensbeheer’ realiseren: het beschikbare, elektrische vermogen wordt verdeeld over meerdere laadpalen. Wij zien dat het eenvoudig, evenredig verdelen van het beschikbare vermogen over de aangesloten auto’s in de markt al als dynamisch laden wordt aangemerkt.

Met het Qcharge concept gaat Eleqtron verder: de volgende stap in dynamisch laden. De volgende kenmerken zijn van toepassing:

Qcharge verdeelt volautomatisch de aangesloten auto’s over de voeding
Bij het Qcharge totaalconcept wordt het ZapCharger Pro oplaadpunt toegepast van de Noorse fabrikant ZAPTEC. Deze oplader heeft tal van voordelen waardoor dynamisch laden een nieuwe betekenis krijgt. Zo worden bijvoorbeeld alle laadpunten aangesloten op drie fasen. In de Qcharge laadpunten zijn al drie afzonderlijke relais aanwezig waarmee steeds de optimale fasebalans gevonden kan worden. Omdat veel elektrische auto’s uitgerust zijn met een éénfase omvormer, is het heel belangrijk dat de aangesloten auto’s steeds optimaal verdeeld worden over de drie fasen.

Qcharge laadpunten kunnen 22 kW laden
Omdat alle aangesloten Qcharge laadpunten een vermogen van 22 kW hebben en direct op de hoofdvoeding van 63 A zijn aangesloten, zal ook iedere auto het maximale vermogen kunnen krijgen als dit beschikbaar is. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de auto die als eerste is aangesloten, al vol is na een uur. Hierdoor kunnen de auto’s die later aankomen ook eerder worden opgeladen!

Veel andere systemen hebben een beperking hierin, bijvoorbeeld een vermogen van 7,4 kW maximaal per laadpunt. In onze ogen is dit een ‘verspilling’ van beschikbaar vermogen. Als het vermogen beschikbaar is, moet de auto het laadvermogen immers ook kunnen krijgen.

Qcharge zorgt voor een efficiënte inzet van het beschikbare vermogen
Met de grafiek hiernaast wordt duidelijk waar het voordeel zit van het Qcharge concept: aantoonbaar meer vermogen uit dezelfde aansluiting!

Bij 5 auto’s: Qcharge biedt 200% meer vermogen
12-13 auto’s: 100% meer vermogen
20 auto’s: 50% meer vermogen
35 auto’s: gelijk aan andere systemen

Qcharge laadt dynamisch, op drie niveaus
Het Qcharge concept biedt op drie niveaus de mogelijkheid om dynamisch te laden.

1: De laadpunten onderling
De Qcharge laadpunten communiceren onderling via de ZAPTEC Portal (de cloud oplossing van Qcharge) waardoor steeds het maximale vermogen geboden wordt.

2: APM-module
De APM-module van het Qcharge concept meet het elektrische vermogen dat totaal gebruikt wordt in het gebouw. Als het gereserveerde vermogen van een installatie beschikbaar is, kan dit worden ingezet voor het laden van de auto’s. Dit kan bijvoorbeeld het vermogen van de liftinstallatie zijn, of van bepaalde pompen.

3: API interface in de ZAPTEC portal
In de ZAPTEC portal is al een API interface aanwezig waardoor je in de installatie kunt ingrijpen. Bijvoorbeeld, als in een bepaald gebied meerdere parkeergarages aanwezig zijn met veel laadpunten kan het energiebedrijf ingrijpen door de capaciteit tijdelijk te beperken. Zo is energiemanagement mogelijk in een bepaald gebied. Qcharge is met deze API interface dus al voorbereid hierop.

Qcharge is een schaalbare oplossing
Met de combinatie van het slimme Qcharge oplaadpunt en de Qneqt vlakbandkabel wordt een schaalbare oplossing geboden. Schaalbaar omdat er eigenlijk onbeperkt laadpunten bijgeplaatst kunnen worden. De slimme technologie zit immers al in de laadpunten. En omdat de vlakbandkabel de mogelijkheid biedt om op ieder punt af te takken, kan er eenvoudig uitgebreid worden.

Meer informatie 
Wil je meer informatie, neem dan contact met ons op.
Download nu de documentatie over het Qcharge totaalconcept.

Direct contact

Bel mij op +31 (0)88 03 06 100

of stel mij een vraag via de button.

Stel een vraag