Woontorens zijn er volop in Rotterdam, met als mooiste voorbeeld de Wilhelminapier op De Kop van Zuid. In 2017 werd daar het appartementencomplex Boston & Seattle opgeleverd. De bewoners van dit moderne gebouw waren in hun parkeergarage steeds meer toe aan collectief laden van elektrische auto’s. Na een uitgebreid onderzoek werd gekozen voor Qcharge, met het unieke ‘dynamisch laden’ voor het smart verdelen van het beschikbare vermogen.
Boston & Seattle
Boston & Seattle is ontworpen door Van Dongen-Koschuch Architects and Planner en is gebouwd door J.P. van Eesteren. Het complex bestaat naast 220 appartementen uit commerciële voorzieningen in de plint, parkeervoorzieningen voor bewoners en een openbare ondergrondse Q-Park parkeergarage met zo’n 230 plaatsen. In Boston, de woontoren direct naast het Nieuwe Luxor Theater, bevinden zich 62 koopappartementen en 48 huurappartementen (van belegger Vesteda). Stichting HAL Wonen verhuurt de 110 appartementen in woontoren Seattle. Op verdieping 1-4 bevinden zich de parkeerplaatsen voor de bewoners.
VvE Boston & Seattle
Johan van Cranenburgh en Janny van Schijndel zijn bewoners en VvE bestuurders bij Boston & Seattle. Namens het bestuur is Johan, samen met Anne Medema, intensief bezig geweest met de keuze voor collectief laden. Johan van Cranenburgh vertelt: ‘Kort na de oplevering hebben enkele bewoners zonder toestemming van de VvE laadpunten laten installeren. Dit resulteerde in aparte bekabeling en bijbehorende aansluitingen naar hun parkeerplek. Dit was voor ons geen acceptabele situatie. Tijdens de bouw was wel rekening gehouden met de capaciteit van de elektrische installatie voor de aansluiting van een beperkt aantal laadpalen. Maar zonder coördinatie zou de capaciteit al heel snel niet meer toereikend zijn. Daarom startten we een onderzoek naar een systeem dat uiteindelijk geschikt zou zijn voor het laden van de elektrische auto’s op de 220 parkeerplekken.’
Keuze voor Qcharge
Van Cranenburgh vertelt verder over de uiteindelijke keuze: ‘We hebben voor dit onderzoek tevens de nodige berekeningen gemaakt wat betreft de capaciteit van de elektrische installatie. Daarbij wilden we eenvoudig kunnen opschalen naar meer oplaadpunten, zonder verdere uitbreiding van de installatie en de bekabeling. Hiermee kwamen we uit op Qcharge van Eleqtron. Een belangrijk pluspunt is dat je met Qcharge, ook met de vier parkeerlagen, één collectief laadsysteem kunt realiseren met communicatie tussen alle aanwezige laders. Hierdoor kun je het beschikbare vermogen optimaal verdelen. Andere aanbieders konden dit niet in deze omvang realiseren. Nu hebben we, aangelegd door de installateur van Ginderen, voor alle parkeerplekken de Qcharge vlakbandkabel beschikbaar. Daarmee zijn we klaar voor de toekomst en kun je als bewoner eenvoudig op elk gewenst moment een oplaadpunt laten aansluiten. Het gehele Qcharge systeem is door van Ginderen aangesloten op een aparte verdeelkast. Uiteraard hebben de bewoners binnen de VvE over deze investering moeten beslissen. De besluitvorming hierover was vrijwel unaniem positief, omdat het daadwerkelijk waarde toevoegt.’
Brandveiligheid
Ook bij parkeergarages is brandveiligheid een belangrijk issue. In de media is hierover veel aandacht geweest. ‘We hebben daarom samen met de brandweer en Eleqtron hier uitgebreid over gesproken. De parkeerlagen vormen gescheiden compartimenten en is daarom al een goede voorziening wat betreft brandveiligheid. We kwamen tot de keuze om de opladers aan te sluiten op de brandmeldingsinstallatie. Als er brand wordt gedetecteerd, gaat automatisch de spanning van de oplader af.’
Aanschaf opladers
Via de VvE kan een bewoner eenvoudig een Qcharge oplader aanschaffen en laten installeren. Janny van Schijndel houdt zich hier onder andere mee bezig. ’We hebben eerder ervaring opgedaan met een collectief bestelproces voor individuele screens. Dat proces hebben we heel eenvoudig kunnen inrichten. We willen dit samen met Eleqtron ook opzetten voor de oplaadpunten.’
In bedrijf
In oktober is het Qcharge systeem in bedrijf gegaan. Johan van Cranenburgh vertelt: ‘We zijn er erg tevreden over. Alles is goed ingeregeld, het opladen vind ik erg snel gaan. De automatische verrekening van de laadkosten en de service helpdesk daarbij verloopt via E-Flux. Ik beheer als VvE bestuurder het dashboard voor de verrekening en de instellingen van het Qcharge systeem. Uiteindelijk vind ik Qcharge een goed voorbeeld van succesvol collectief laden in parkeergarages van woontorens.’
Qcharge totaalconcept
Eleqtron zet met het Qcharge totaalconcept de volgende stap in het opladen van elektrische voertuigen (EV): de voordelen van dynamisch laden in combinatie met een vlakbandinstallatie, een zeer flexibele vorm van energieverdeling.
Voordelen Qcharge totaalconcept:
- Samen met andere gebruikers altijd een optimaal, opgeladen accu.
- Tot 3x zoveel elektrische auto’s opladen in vergelijking met traditionele oplossingen: uw capaciteitsbehoefte kan hierdoor met 90% verminderen.
- Smart oplossing: automatische verdeling van beschikbare vermogen over meerdere laadpalen. Mede dankzij de dynamische laad-fase balancering zijn de fases altijd symmetrisch belast en worden piekbelastingen afgevlakt.
- Toekomstbestendig: door te werken met het flexibele Qneqt vlakband en het gebruik van de backplates voor de oplaadpunten.
- Eenvoudige en zeer compacte elektrische installatie met flexibele vlakbandkabel.
- Elektrische beveiligingen al ingebouwd in oplaadpunt (of laadpaal).
- Handig cloud platform voor configuratie, verbruiksmeting en koppeling met andere systemen.
- Productgarantie van 5 jaar
Vertegenwoordigingen
Eleqtron vertegenwoordigt voor het Qcharge concept in Nederland de fabrikant Zaptec uit Noorwegen, een innovatieve producent in oplaadtechnologie voor elektrische voertuigen. Met Qcharge past Eleqtron haar prefab Qneqt vlakbandkabel toe van de Zwitserse fabrikant Woertz.
Meer informatie
Download nu de documentatie over het Qcharge totaalconcept.
Wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op.