Projecten

Eleqtron neemt u veel uit handen bij uw voorbereidingen voor een stekerbare installatie. Wij kunnen u ondersteunen met engineering en calculatie, waaronder met BIM-bestanden voor uw stekerbare installatie. Voorbeelden zijn oplossingen voor gebouwbeheer met onder andere de DALI-aansturing van de verlichting, klimaat en zonwering. Daarnaast bieden wij diverse energiebesparende oplossingen waarmee moderne nieuwbouwprojecten de BREEAM-score kunnen verbeteren. Wij kunnen u eveneens ondersteunen bij oplevering en bij service en onderhoud.

Onze werkwijze wordt gekenmerkt door:

  • snelheid en flexibiliteit
  • oplossingsgericht werken
  • merkonafhankelijkheid
  • innovaties
  • maatwerk
  • Supply Chain oplossingen

Productlijnen
Eleqtron biedt u voor uw projecten de volgende productlijnen:

Het Qneqt assortiment voor stekerbaar installeren. Dit uitgebreide programma bevat onder andere aansluitsnoeren en componenten, vlakbandkabel, aanwezigheidsmelders, lichtsturingen, vloerdozen en werkplekoplossingen.

Eleqtron zet met het Qcharge totaalconcept de volgende stap in het opladen van elektrische voertuigen (EV): de voordelen van dynamisch laden in combinatie met een vlakbandinstallatie, een zeer flexibele vorm van energieverdeling. Hiermee kunt u met een beperkte investering aanzienlijk meer laadcapaciteit realiseren.

Meer informatie
Wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op.

Eleqtron neemt u
veel uit handen

Qcharge zorgt voor veel flexibiliteit bij woongebouw De Raedt

Qcharge zorgt voor veel flexibiliteit bij woongebouw De Raedt

Gebouw De Raedt in Rotterdam met VORM
Qcharge installatie met VORM bij De Raedt Rotterdam
De Raedt Qcharge parkeerdek
Qcharge installatie met VORM bij DE Raedt Rotterdam
Zijaanzicht gebouw De Raedt in Rotterdam met VORM

Aan de Mathenesserlaan in Rotterdam-West is in oktober woongebouw De Raedt opgeleverd. Het is een bijzondere transformatie van een voormalig kantoor- en schoolgebouw, ontwikkeld door VORM. Voor de parkeervoorzieningen is het Qcharge laadsysteem met succes toegepast. Dit komt voort uit de samenwerking tussen VORM en Eleqtron.

De Raedt en de historie
Het woongebouw De Raedt staat op een locatie met een lange historie. Christiaan Groeneweg is projectontwikkelaar/hoofd transformaties bij VORM en kent het gebouw door en door. Hij vertelt: ‘Vanaf 1903 stond hier het Rotterdamsch Sanatorium, een soort privé kliniek. Het is in de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd door de geallieerden omdat in dit pand destijds de SS was gelegerd. In 1968 werd het complex vervangen door het huidige gebouw, ontworpen door het beroemde architectenbureau van de Gebroeders Kraaijvanger. Het gebouw werd gebruikt als kantoor voor OGEM. We hebben daar speciale elementen van kunnen behouden zoals de fraaie kluisdeuren in de kelder. Later werd het gebouw gebruikt als school door het Albeda College. Wij hebben het vanaf eind 2018 kunnen transformeren naar een luxe woongebouw met 51 koopappartementen.’

Enthousiast
Christiaan Groeneweg is erg enthousiast over de realisatie van De Raedt. ‘Ik vind het erg stijlvol geworden en een passende aanvulling voor deze stedelijke omgeving in het Beschermde Stadsgezicht. De appartementen zijn dan ook snel verkocht. Het Qcharge laadsysteem, met nu 9 oplaadpunten, hebben we mooi kunnen inpassen. Wat ik erg fijn vind is dat Qcharge veel flexibiliteit geeft. Nu is bij alle parkeerplekken, in de garage en op het parkeerdek, tijdens de transformatie de vlakbandkabel aangebracht. Een bewoner kan daarmee op ieder gewenst moment, zelfs jaren later, een oplaadpunt aanvragen en op korte termijn op deze vlakbandkabel laten monteren. Zonder allerlei gedoe, en dat is fijn voor de bewoners. Zij hebben dit systeem dan ook omarmd.’

Samenwerking
‘De Raedt is een van de eerste resultaten van de samenwerking Eleqtron en VORM wat betreft Qcharge collectief laden’, vervolgt Groeneweg. ‘Als gevolg van onze samenwerking passen we dit, waar van toepassing, ook bij volgende projecten toe. Gezien de groei van elektrisch rijden en de voordelen van dit systeem verwacht ik dat we Qcharge veel gaan zien.’ 

Qcharge totaalconcept
Eleqtron zet met het Qcharge totaalconcept de volgende stap in het opladen van elektrische voertuigen (EV): de voordelen van dynamisch laden in combinatie met een vlakbandinstallatie, een zeer flexibele vorm van energieverdeling.

Voordelen Qcharge totaalconcept:

  • Samen met andere gebruikers altijd een optimaal, opgeladen accu.
  • Tot 3x zoveel elektrische auto’s opladen in vergelijking met traditionele oplossingen: uw capaciteitsbehoefte kan hierdoor met 90% verminderen.
  • Smart oplossing: automatische verdeling van beschikbare vermogen over meerdere laadpalen. Mede dankzij de dynamische laad-fase balancering zijn de fases altijd symmetrisch belast en worden piekbelastingen afgevlakt.
  • Toekomstbestendig: door te werken met het flexibele Qneqt vlakband en het gebruik van de backplates voor de oplaadpunten.
  • Eenvoudige en zeer compacte elektrische installatie met flexibele vlakbandkabel.
  • Elektrische beveiligingen al ingebouwd in oplaadpunt (of laadpaal).
  • Handig cloud platform voor configuratie, verbruiksmeting en koppeling met andere systemen.
  • Productgarantie van 5 jaar


Vertegenwoordigingen
Eleqtron vertegenwoordigt voor het Qcharge concept in Nederland de fabrikant Zaptec uit Noorwegen, een innovatieve producent in oplaadtechnologie voor elektrische voertuigen. Met Qcharge past Eleqtron haar prefab Qneqt vlakbandkabel toe van de Zwitserse fabrikant Woertz.

Meer informatie
Download nu de documentatie over het Qcharge totaalconcept.
Wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op.

 

Collectief laden voor 220 parkeerplekken bij woontorens Boston & Seattle

Collectief laden voor 220 parkeerplekken bij woontorens Boston & Seattle

Exterieur Boston Seattle in Rotterdam Kop van Zuid
Parkeergarage Boston Seattle woontorens in Rotterdam met Tesla auto en Qcharge Eleqtron installatie
Plafondbeugel met Qcharge oplaadpunt van Eleqtron bij parkeergarage Boston Seattle in Rotterdam
Qcharge in parkeergarage Boston Seattle woontorens in Rotterdam
Boston en Seattle gebouw Kop van Zuid Rotterdam december 2020
Kop van Zuid Rotterdam december 2020

Woontorens zijn er volop in Rotterdam, met als mooiste voorbeeld de Wilhelminapier op De Kop van Zuid. In 2017 werd daar het appartementencomplex Boston & Seattle opgeleverd. De bewoners van dit moderne gebouw waren in hun parkeergarage steeds meer toe aan collectief laden van elektrische auto’s. Na een uitgebreid onderzoek werd gekozen voor Qcharge, met het unieke ‘dynamisch laden’ voor het smart verdelen van het beschikbare vermogen.

Boston & Seattle
Boston & Seattle is ontworpen door Van Dongen-Koschuch Architects and Planner en is gebouwd door J.P. van Eesteren. Het complex bestaat naast 220 appartementen uit commerciële voorzieningen in de plint, parkeervoorzieningen voor bewoners en een openbare ondergrondse Q-Park parkeergarage met zo’n 230 plaatsen. In Boston, de woontoren direct naast het Nieuwe Luxor Theater, bevinden zich 62 koopappartementen en 48 huurappartementen (van belegger Vesteda). Stichting HAL Wonen verhuurt de 110 appartementen in woontoren Seattle. Op verdieping 1-4 bevinden zich de parkeerplaatsen voor de bewoners.

VvE Boston & Seattle
Johan van Cranenburgh en Janny van Schijndel zijn bewoners en VvE bestuurders bij Boston & Seattle. Namens het bestuur is Johan, samen met Anne Medema, intensief bezig geweest met de keuze voor collectief laden. Johan van Cranenburgh vertelt: ‘Kort na de oplevering hebben enkele bewoners zonder toestemming van de VvE laadpunten laten installeren. Dit resulteerde in aparte bekabeling en bijbehorende aansluitingen naar hun parkeerplek. Dit was voor ons geen acceptabele situatie. Tijdens de bouw was wel rekening gehouden met de capaciteit van de elektrische installatie voor de aansluiting van een beperkt aantal laadpalen. Maar zonder coördinatie zou de capaciteit al heel snel niet meer toereikend zijn. Daarom startten we een onderzoek naar een systeem dat uiteindelijk geschikt zou zijn voor het laden van de elektrische auto’s op de 220 parkeerplekken.’

Keuze voor Qcharge
Van Cranenburgh vertelt verder over de uiteindelijke keuze: ‘We hebben voor dit onderzoek tevens de nodige berekeningen gemaakt wat betreft de capaciteit van de elektrische installatie. Daarbij wilden we eenvoudig kunnen opschalen naar meer oplaadpunten, zonder verdere uitbreiding van de installatie en de bekabeling. Hiermee kwamen we uit op Qcharge van Eleqtron. Een belangrijk pluspunt is dat je met Qcharge, ook met de vier parkeerlagen, één collectief laadsysteem kunt realiseren met communicatie tussen alle aanwezige laders. Hierdoor kun je het beschikbare vermogen optimaal verdelen. Andere aanbieders konden dit niet in deze omvang realiseren. Nu hebben we, aangelegd door de installateur van Ginderen, voor alle parkeerplekken de Qcharge vlakbandkabel beschikbaar. Daarmee zijn we klaar voor de toekomst en kun je als bewoner eenvoudig op elk gewenst moment een oplaadpunt laten aansluiten. Het gehele Qcharge systeem is door van Ginderen aangesloten op een aparte verdeelkast. Uiteraard hebben de bewoners binnen de VvE over deze investering moeten beslissen. De besluitvorming hierover was vrijwel unaniem positief, omdat het daadwerkelijk waarde toevoegt.’

Brandveiligheid
Ook bij parkeergarages is brandveiligheid een belangrijk issue. In de media is hierover veel aandacht geweest. ‘We hebben daarom samen met de brandweer en Eleqtron hier uitgebreid over gesproken. De parkeerlagen vormen gescheiden compartimenten en is daarom al een goede voorziening wat betreft brandveiligheid. We kwamen tot de keuze om de opladers aan te sluiten op de brandmeldingsinstallatie. Als er brand wordt gedetecteerd, gaat automatisch de spanning van de oplader af.’

Aanschaf opladers
Via de VvE kan een bewoner eenvoudig een Qcharge oplader aanschaffen en laten installeren. Janny van Schijndel houdt zich hier onder andere mee bezig. ’We hebben eerder ervaring opgedaan met een collectief bestelproces voor individuele screens. Dat proces hebben we heel eenvoudig kunnen inrichten. We willen dit samen met Eleqtron ook opzetten voor de oplaadpunten.’

In bedrijf
In oktober is het Qcharge systeem in bedrijf gegaan. Johan van Cranenburgh vertelt: ‘We zijn er erg tevreden over. Alles is goed ingeregeld, het opladen vind ik erg snel gaan. De automatische verrekening van de laadkosten en de service helpdesk daarbij verloopt via E-Flux. Ik beheer als VvE bestuurder het dashboard voor de verrekening en de instellingen van het Qcharge systeem. Uiteindelijk vind ik Qcharge een goed voorbeeld van succesvol collectief laden in parkeergarages van woontorens.’

Qcharge totaalconcept
Eleqtron zet met het Qcharge totaalconcept de volgende stap in het opladen van elektrische voertuigen (EV): de voordelen van dynamisch laden in combinatie met een vlakbandinstallatie, een zeer flexibele vorm van energieverdeling.

Voordelen Qcharge totaalconcept:

  • Samen met andere gebruikers altijd een optimaal, opgeladen accu.
  • Tot 3x zoveel elektrische auto’s opladen in vergelijking met traditionele oplossingen: uw capaciteitsbehoefte kan hierdoor met 90% verminderen.
  • Smart oplossing: automatische verdeling van beschikbare vermogen over meerdere laadpalen. Mede dankzij de dynamische laad-fase balancering zijn de fases altijd symmetrisch belast en worden piekbelastingen afgevlakt.
  • Toekomstbestendig: door te werken met het flexibele Qneqt vlakband en het gebruik van de backplates voor de oplaadpunten.
  • Eenvoudige en zeer compacte elektrische installatie met flexibele vlakbandkabel.
  • Elektrische beveiligingen al ingebouwd in oplaadpunt (of laadpaal).
  • Handig cloud platform voor configuratie, verbruiksmeting en koppeling met andere systemen.
  • Productgarantie van 5 jaar


Vertegenwoordigingen
Eleqtron vertegenwoordigt voor het Qcharge concept in Nederland de fabrikant Zaptec uit Noorwegen, een innovatieve producent in oplaadtechnologie voor elektrische voertuigen. Met Qcharge past Eleqtron haar prefab Qneqt vlakbandkabel toe van de Zwitserse fabrikant Woertz.

Meer informatie
Download nu de documentatie over het Qcharge totaalconcept.
Wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op.

 

Dynamisch laden bij nieuw initiatief Startmotor

Dynamisch laden bij nieuw initiatief Startmotor

Startmotor gebouw in Rotterdam
Opladen Hely deelauto bij Startmotor Rotterdam
Deelautos in parkeergarage Startmotor Rotterdam met Qcharge opladers van Eleqtron
Voorzijde Startmotor gebouw in Rotterdam
Opladen Qcharge van Eleqtron door installateur HoffmanDME Techniek
Installatie met voedingkabels Qcharge totaalconcept van Eleqtron

Afgelopen zomer is ‘Startmotor’ opgeleverd, een nieuw gebouw in Rotterdam-Zuid met 566 sociale huurwoningen. De Startmotor is een nieuw initiatief dat jongeren een veilige landingsplek in de stad biedt om hun wooncarrière te starten. In de kelder van het gebouw bevindt zich een parkeergarage met 132 plaatsen. Eleqtron zorgde hier voor de collectieve laadvoorzieningen voor elektrische auto’s, met het Qcharge totaalconcept voor dynamisch laden.

Startmotor
BPA, de ontwikkelaar en bedenker van Startmotor, en Amvest investeren hiermee in het Motorstraatgebied (onderdeel Hart van Zuid). Startmotor is meer dan een woongebouw. Het functioneert als een gemeenschap waar jongeren samen leven met veel faciliteiten. Zo zijn er sportvoorzieningen binnen en buiten (met onder andere een fraaie sportkooi op het dak), een loungedak, studie- en hobbyruimtes, rooftop gardening en meerdere gemeenschappelijke ontspanningsruimtes. De bouwer van Startmotor is Martens Aannemingsbedrijf.

HoffmanDME Techniek
HoffmanDME Techniek is de elektrotechnische installateur voor Startmotor, met Arie de Mik als hoofd projectvoorbereiding. Hij is nauw betrokken geweest bij het project: ‘In 2013 zijn we begonnen met dit project, met de eerste schetsen en ontwerpen. Nu 7 jaar later hebben we de installaties kunnen opleveren. We hebben de volledige elektrotechnische installatie mogen ontwerpen, adviseren en monteren. Bijzonder bij Startmotor is onder andere de toepassing van 556 panelen voor zonne-energie, waaronder een gedeelte op de sportkooi. Daarnaast waren we verantwoordelijk voor de realisatie van 160 CCTV camera’s, narrow casting en een bioscoop. We hebben hier ook nog eens de Qcharge laadvoorzieningen voor elektrische auto’s verzorgd. Nu zijn er 28 plekken in de parkeergarage met vlakbandbekabeling al voorbereid op de toekomst. Daarvan zijn 10 plekken uitgerust met oplaadpunten. Er worden onder andere 100% elektrische deelauto’s mee opgeladen. Die auto’s hebben hier een vaste parkeerplek.’

Qcharge laadvoorzieningen
Arie de Mik kent Qcharge, het totaalconcept van Eleqtron voor het opladen van elektrische auto’s, al. ‘We hebben al de nodige projecten met Qcharge gedaan. Wat hier bij Startmotor ook weer als groot voordeel naar voren kwam: dankzij het dynamisch laden hoefden we de verdeelkast wat betreft de maximale stroomsterkte niet uit te breiden. Dat scheelt flink in de kosten.’ Binnen Qcharge wordt doorgaans met vlakbandkabel gewerkt. ‘Daar hebben onze monteurs prima mee kunnen werken’, licht Arie de Mik toe. ‘De montage vonden ze erg gemakkelijk. Hier hebben we de vlakbandkabel op het plafond van de parkeergarage gemonteerd. Daarmee konden we voorkomen dat betonnen kolommen en ander installatiewerk in de weg zou zitten bij de montage. Wel zo handig!’

Oplevering
Na de montage van het vlakband konden de Qcharge opladers worden gemonteerd. ‘Vooraf waren de opladers door Eleqtron al ingeregeld. Dat was ideaal. We hoefden ze alleen maar nog op het internet, via de Qcharge PLC communicatiemodule in de verdeelkast, aan te sluiten. Toen werkten ze direct. De laders waren ook al voorzien van E-Flux integratie voor verrekening van de laadkosten. De gebouwbeheerder heeft deze verrekening per gebruiker verder verrekend. Uiteindelijk werkt Qcharge weer prima.’

Qcharge totaalconcept
Eleqtron zet met het Qcharge totaalconcept de volgende stap in het opladen van elektrische voertuigen (EV): de voordelen van dynamisch laden in combinatie met een vlakbandinstallatie, een zeer flexibele vorm van energieverdeling.

Voordelen Qcharge totaalconcept:

  • Samen met andere gebruikers altijd een optimaal, opgeladen accu.
  • Tot 3x zoveel elektrische auto’s opladen in vergelijking met traditionele oplossingen: uw capaciteitsbehoefte kan hierdoor met 90% verminderen.
  • Smart oplossing: automatische verdeling van beschikbare vermogen over meerdere laadpalen. Mede dankzij de dynamische laad-fase balancering zijn de fases altijd symmetrisch belast en worden piekbelastingen afgevlakt.
  • Toekomstbestendig: door te werken met het flexibele Qneqt vlakband en het gebruik van de backplates voor de oplaadpunten.
  • Eenvoudige en zeer compacte elektrische installatie met flexibele vlakbandkabel.
  • Elektrische beveiligingen al ingebouwd in oplaadpunt (of laadpaal).
  • Handig cloud platform voor configuratie, verbruiksmeting en koppeling met andere systemen.
  • Productgarantie van 5 jaar


Vertegenwoordigingen
Eleqtron vertegenwoordigt voor het Qcharge concept in Nederland de fabrikant Zaptec uit Noorwegen, een innovatieve producent in oplaadtechnologie voor elektrische voertuigen. Met Qcharge past Eleqtron haar prefab Qneqt vlakbandkabel toe van de Zwitserse fabrikant Woertz.

Meer informatie
Download nu de documentatie over het Qcharge totaalconcept.
Wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op.

Direct contact

Bel mij op +31 (0)88 03 06 100

of stel mij een vraag via de button.

Stel een vraag